För mig som veckopendlare började Almedalsveckan först idag. Men inte riktigt…för trots det fantastiska sommarvädret gick det inte att låta bli att i går smyga sig in framför datorn och titta på livesändningen från Talkshowen Sociala mediaakuten http://bit.ly/aFJEZq där Joakim Jardenberg och Brit Stakston varje förmiddag under veckan samlar intressanta gäster för samtal kring sociala medier.
Foto: Lars Lundqvist (CC-BY-NC-SA)
Som statstjänsteman och övertygad om sociala mediers kraftfulla möjligheter i det dagliga arbetet möts man ofta av kollegors oro för att man genom att använda sociala medier ska hamna i situationer där man inte bör vara eller har svårt att ta sig helskinnad ur. Och visst är det så, och det gäller även när man som statstjänsteman skriver brev, mejlar eller pratar i telefon. Man måste alltid tänka på vad man säger och hur man säger det. På den punkten är det ingen skillnad när man kommunicerar via sociala medier. Men när allt blir mer öppet, transparent och “nära“, så det är ju inte så konstigt att en tjänstemän ofta känner sig ängslig eller t.o.m. “livrädd att man kan komma i konflikt med sitt uppdrag och sin tjänsteutövning“ som Suss Forsmann Thullberg på myndigheten för yrkeshögskolan (YF) uttryckte sig som gäst hos Joakim och Brit.
Suss Forsman berättade om att sociala medier är ett utmärkt sätt för YF att komma i kontakt med medborgarna “en myndighet driver inte opinion, men det är ett enkelt sätt att prata med folk“. Och hon trodde inte på att staten bör ta fram regler för hur statstjänstemän ska använda sociala medier, utan att det viktiga är att det man säger och gör är förenligt med det uppdrag man har och att vi pratar öppet om det. Så fram för att bygga vidare på nätverk som digitala staten http://digitalgov.ning.com för att dela med sig av erfarenheter och diskutera hur vi gör för att kontinuerligt utveckla dialogen med medborgarna.
/ Rolf Källman