Efter att ha granskat statistiken för Riksantikvarieämbetets webb 2011 så är slutsatsen att vi har en bra webbnärvaro, men med stor potential för förbättring, på alla plan och i alla kanaler. Det här är en kort sammanfattning av statistiken för raa.se, k-blogg, Facebook med flera. Statistiken bygger på data från Google Analytics och från den data man kan plocka ut från externa tjänster. Vissa av våra webbplatser har inte mätts under hela året, och får därför bara en uppskattning på antalet besök under året.
Det är också bra att veta att på söktjänsterna så mäter inte Google på alla sidor än. Det finns också stora avvikelser mot det interna verktyg vi använder.
www.raa.se
För huvudsajten, www.raa.se, så ökade antal besök med ca 7% och hamnade på ca 560 000 besök och på ca 1,7 miljoner sidvisningar. Av dessa är 88% från Sverige och merparten av de från engelsktalande länder läste de engelska sidorna för våra besöksmål, framför allt Birka.
Antalet besök från mobiler ökade från en andel på 1,4% 2010 till 4,9% 2011 och det kommer med all säkerhet att fortsätta att öka ännu snabbare. Speciellt sommarmånaderna ökar mobiltrafiken stort och det är då besöksmålens sidor som drar.
Mest populära sidorna
Om man räknar bort startsidan, som alltid är den mest populära sidan (dock står den bara för 17% av sidvisningarna) så är det Lediga jobb som är den mest visade sidan. Den står sammantaget för nära 3% (nästan 50 000) av visningarna. Annars är det UVs startsida, Glimmingehus och Gamla Uppsala som ligger i topp, men även Vårt uppdrag, Kulturarvs-sidan och Arkiv & Biblioteks-sidan finns med på topp 10.
Det är såklart Google som ger oss mest trafik (47%) men annars är det mer utspritt bland övriga källor. Värt att notera är att nyhetsbrevet som skickas ut en gång per månad har gett 7000 besök.
När det gäller sökord som lett besökarna till raa.se är det olika varianter på myndighetens namn som dominerar, tillsammans med Glimmingehus, Birka och Gamla Uppsala. Enda sökordet som är med på topp 10 som inte har med namnet eller besöksmålen att göra är ordet runskrift, på just plats 10 med 0,9% av besöken.
K-blogg
Besökssiffrorna till vår blogg har minskat med 14% till 27 500 besök. Minskningen beror till stor del på att det helt enkelt har varit färre inlägg under 2011.
Mest lästa inlägg var det om runstenen som hittades i Österhaninge i höstas, med 705 visningar. Eftersom många läser inläggen redan på startsidan så har förmodligen många fler än så läst inlägget.
Kringla, Platsr, BBR, FMIS, med flera
Kringla hade under 2011 130 000 besök, vilket är tre gånger så mycket som 2010. Det beror på flera saker. För det första har ju Kringla blivit mycket mera känt, och det har lagts upp fler föremål i databasen. Dessutom har Google blivit mycket bättre på att hitta föremålen och de dyker upp i fler sökresultat.
Platsr mättes bara under en del av året och man kan uppskatta antal besök till cirka 31 000 under 2011. Det är dessutom så att inte alla sidor mäts än så länge.
Detsamma gäller Fornsök och Bebyggelseregistret. Men en uppskattning ger 220 000 besök respeltive 82 000 besök. KMB är ännu inte med i statistiken.
Hack4Europe.se som nämndes tidigare hade 4100 besök, varav ungefär 90% av dess besök skedde under den helgen, och efterföljande veckan, som evenemanget genomfördes.
Räknar man ihop alla dessa webbplatser så hamnar man, lågt räknat, på cirka 1 000 000 besök. Då är inte Kulturvårdsforum medräknat och inga av de externa tjänster vi använder.
Intranätet
Det totala antalet besök var cirka 50 000 vilket egentligen inte säger så mycket eftersom många har intranätet som startsida i webbläsaren. Det som däremot är kul att se är att det var cirka 155 000 sidvisningar.
Mest besökt, förutom startsidan, är personalkatalogen och dess undersidor. Men även UVs startsida och nyhetsarkivet läses flitigt. Mest lästa nyheten under 2011 var den om nye riksantikvarien, med 655 visningar.
Sociala medier
Många sociala medier är tyvärr svårmätta, men några siffror är att vi på Facebook fick nästan 400 nya gillare på sidan och slutade året på siffran 2443 gillare
På Youtube fick vi nästan 4700 visningar vilket är mycket bra. Vi lade upp 49 nya filmer under året, mest från Hack4Europe och Höstmötet. Värt att notera är att många ser dessa klipp än idag, så de har ett långt liv.
På Flickr fick det vanliga kontot där vi lägger upp bilder från evenemang och liknande ca 10 000 visningar men det som är fantastiskt är det enorma antal bildvisningar vi fick på Flickr Commons. 811 405 visningar. På cirka 900 bilder. Helt fantastiskt.
Sök på externa sidan
Under 2011 gjordes det 55 606 sökningar på raa.se via vår sökmotor Siteseeker. Cirka 7% av alla besök har gjort en sökning. Det är svårt att veta vem som gjort sökningarna, men vi vet i alla fall att 83% av sökningarna gav en träff.
Sammanfattning
Här hittar ni den lite mer utförliga rapporten:Â Rapport Webbstatistik 2011
Den här statistiken kommer att hjälpa oss oerhört mycket i arbetet med den nya webbplatsen, både internt och externt.
Har ni mer specifika frågor, vill ni veta hur många som besökt just era sidor, hör av er till mig, Henrik Löwenhamn på Komunikation, så tar jag fram det.
Som alltid med statistik så är det ingen exakt vetenskap, men det ger bra insyn och kopplat med undersökningar, intervjuer och erfarenheter så ger det ett bra underlag för den nya webbkartan.