Eftersom det är 1 augusti idag och det var väldigt längesedan jag gjorde en sammanfattning så kommer den här. Så fort jag rett ut vad det är för fel på Google Analytics så kommer en sammanställning för första halvåret också.
Jag kollar mest på andelar och förändringar, då det faktiskt är mest intressant.
Alla siffror gäller alltså juli 2012 och är jämförda med juli 2011. Om inte annat anges.
www.raa.se
Antal besök 51 340 (+7%)
Unika besök +3,8%
Sidvisningar +1,5%
Glädjande med en så pass stor ökning. Längre ner i statistiken kommer det att visas var den kommer ifrån.
Trafikkällor
Google står för 57% av trafiken. Sedan är det mer utspritt.
Sökord (andel)
Glimmingehus 21,5%
Riksantikvarieämbetet 5%
Birka 4,5% (ner från 9% 2011)
Ale stenar 3,4% (inkl stavningsvarianter)
Gamla Uppsala (inkl museum) 2,8%
Alla siffror är som förra året, förutom Birka som har minskat kraftigt. En förklaring till Birkas minskning är att Strömmas sidor nu har börjat ranka över våra. Vilket är som det ska vara.
Mest populära sidor
Startsidan +7,8%
Glimmingehus +19%
Birka -23,6%
Gamla Uppsala +7%
Glimmingehus undersidor är även de upp med +10 till +18% jämfört med 2011.
Mobila enheter
Det är intressant att studera mobilsurfandet, eftersom det är mycket större på sommaren. Det har även ökat kraftigt jämfört med förra sommaren. +123%. Andelen mobila besök är 25% vilket är en fördubbling mot 2011.
Operativsystem (antal besök, andel av mobilbesöken, jämfört med 2011)
iOS (iPad, iPhone, iPod) 9442 besök, andel 73%, +213% mot 2011
Android 3358 besök, andel 26%, +165%
Windows phone 73 besök
Tillverkare (andel)
Apple 73%
Samsung 8,4%
SonyEricsson 7,6%
HTC 4,3%
Här kan man fundera lite på varför Apple har så stor andel av besöken, trots att det finns många fler Android och Samsung-telefoner.
Mer teknik
När det gäller webbläsare minskar användandet av Internet Explorer med 14%, medan Safari ökar med 59%. Men i den siffran ingår mobila Safari på till exempel iPhone och iPad.
Operativsystem så minskar Windows med 10% (andel 64%) och iOS är numer näst störst med en andel på 18%.
Vi har nu 2808 gillare på vår sida. Stort engagemang och inläggen visas för en stor andel av gillarna, trots att Facebook numer tar betalt för att visa inlägget oftare. Vi har inte betalat något.
1106 följare och det ökar stadigt.
Youtube
I juli visades våra klipp 860 gånger. Mest visades filmen om Platsr (204 visningar), panelsamtalet från Öppna kulturarvet (se nedan) och Michael Edsons föredrag från samma event.
Totalt har våra klipp visats 9125 gånger. UVs filmer räknas inte med i detta. I topp ligger Platsr-filmen med 798 visningar, trots att den bara funnits ute ett par månader.
Bambuser
Sändningen från Öppna kulturarvet har visats 293 gånger varav 128 såg det live. Mycket bra siffra.
Flickr
Riksantikvarieämbetets vanliga Flickr-konto hade på Öppna kulturarvet-bilderna 291 visningar.
På Flickr Commons visades bilderna 50 780 gånger under juli, trots allt trubbel vi har haft med att få betala. Men nu är det löst och artikeln på BuzzFeed ser säkert till att dra upp statistiken lite.
Öppnakulturarvet.se
Inför eventet Öppna kulturarvet på Almedalsveckan sattes en enkel kampanjwebbplats upp. Över 1000 besök fick den.
Det intressanta är att 24% kom från Facebook, 12% från Twitter. Det är även intressant att se att 19% av besöken var från mobila enheter.
Sammanfattning
Kul med en allmän ökning och det mesta av ökningen står absolut Glimmingehus för. Det ska bli intressant att stämma av det med deras besöksstatistik för att se om de följer varandra.
Det mobila surfandet har ökat kraftigt och det kommer det att fortsätta att göra. Det visar om inte annat att vi gjorde rätt när vi valde en responsiv webbplats.
Foto: Berit Wallenberg, 1920. (No copyright)
OBS! Den här sidan kommer från en utvecklingsblogg vi satte upp inför bytet av CMS på Riksantikvarieämbetet.Â