Foto: Riksantikvarieämbetet CC-by
Förra veckan var jag i Prag i Tjeckien ett par dagar för att medverka på Europeana Awareness Annual General Assembly meeting. Det var National Narodni Muzeum som var värd för mötet. Förutom mycket information kring uppföljning av personalresurser, finanser och budget kring våra olika projekt och Work Packages (WP’s), var det också uppdatering kring de olika aktiviteterna som genomförts sedan starten 2012. Riksantikvarieämbetet är med i två WP’s: WP1 Mediakampanj, samt WP4 ”Connecting cultural content with the tourism”.
Mediakampanjen kommer att genomföras under 2014 i samband med att Umeå är kulturhuvudstad, tanken är att lyfta fram Europeana och att knyta mediakampanjen till aktiviteter som är relevanta för respektive land för draghjälp. Under hösten kommer kommunikationsenheten, som leder WP1 på Riksantikvarieämbetet, att planera mer i detalj för hur mediakampanjen kommer att utformas.
På mötet i Prag presenterades bland annat flera genomförda mediakampanjer, det var väldigt intressant att ta del av dessa. Polen och Cypern hade till exempel stort genomslag med sina mediakampanjer, Polen med temat Europeana 1989 – we made history och Cypern med Europeana  1914-1918. Mediakampanjerna var öppna event med insamlingsdagar av berättelser, objekt och foton. Följ länkarna nedan för respektive Facebook-sida för eventen: Europeana 1989 och Europeana 1914-1918, Cypern.
Foto: Riksantikvarieämbetet CC-by. Agata från Narodowy Instytut Audiowizyalny, Polen, presenterar Europeana 1989 mediakampanj.
Hela gruppen som var på mötet fick också en guidad tur i Czech Music Museum där guiden spelade många av de instrumenten som fanns utställda, bland annat ett dubbelpiano med kvartsnoter. Läs gärna mer om vad vi gjorde på mötet på Europeanas egen blogg.
Foto: Riksantikvarieämbetet CC-by. Visning på Czech Museum of Music.
Maria Logothetis jobbar med Platsr och Europeana Awareness på Riksantikvarieämbetet.