Publicerat

20110706-041915.jpg

Eftersom Riksantikvarieämbetet är med i Rese- och turistnäringens samarbetsorgan TRIP så var jag med och representerade oss när de presenterade konjunkturbarometern 2011.

Presentation

De presenterade resultatet av den undersökning som de gjort bland turistföretagen i Sverige och de fick cirka 900 respondenter vilket gör att det ger en rätt bra bild av hur företagarna ser på framtiden. Ungefär 80% av de tillfrågade är små företag.

Jan Lundin, vd på Rese- och turistnäringen, inledde med att berätta att dem stora utmaningen är att få ut turisterna från storstäderna, där idag 90% av turisterna stannar.

De frågor som var viktigast för företagarna är tillväxt, lönsamhet och infrastruktur och det visar att företagarna ser ljusare på framtiden än tidigare. Man  pratar mindre om konjunkturen och man pratar inte så mycket om miljö- och klimatfrågorna.

Optimismen ökar med tillväxten, som förra året ökade med 7%, och man är tryggare. Att tillväxten ökar med 7% är ett måste varje år fram till målet 2020 som är en omsättning på 500 miljarder. Det är en fördubbling mot 2010.

Var fjärde som svarat vill nyanställa och det intressanta är att det är nya grupper av företag som nyanställer nu. Resebyråer, paketeringsföretag med mera har börjat anställa igen vilket är ännu ett tecken på en god konjunktur.

Debatt

Efter presentationen blev det debatt med en panel bestående av Marita Ljung, statssekreterare hos IT- och regionministern, Christina Lugnet, generaldirektör på Tillväxtverket, Marcus Carlsson, vd på Destination Stockholm, och Magnus Ling, generalsekreterare/vd för Sveriges Turistförening.

Många av frågorna handlade om att det som verkligen behövs för att nå målet är att det satsas på infrastruktur och tillgänglighet. Idag har ofta inte turisterna möjlighet att nå de platser de vill. Flyg och tåg är underdimensionerat och säsongsbetonat.

Micke (hoppas jag fick namnet rätt) från Astrid Lindgrens värld satt i publiken och berättade att de är helt beroende av alla småföretagare i regionen. Alla restauranger, boendeanläggningen och så vidare. Han berättade även att de försöker få regionen att satsa mer på infrastrukturen men när väl pengarna kommer till regionen så satsas de på andra saker.

Som ett exempel på otillgänglighet så togs Ale stenar upp. Har ni försökt ta er dit i juli, var frågan.

Varför är det här intressant för Riksantikvarieämbetet? Vi har ju framför allt våra besöksmål som är en del av besöksnäringen i allra högsta grad. Men vi har även andra produkter som är intressanta för turistföretagen. Jag tänker så klart på Kringla, Platsr och K-samsök. Det här är något vi kommer att jobba mycket med efter sommaren.

Sammanfattning: Det ser ljust ut för företagarna i besöksnäringen.

 

Text & bild: Henrik Löwenhamn, kommunikatör på Riksantikvarieämbetet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *