Publicerat

Strålande utsikt, även i webbprojektet Strålande utsikt, även för webbprojektet. Foto: Fredrik Bruno, 1948.

I måndags (30/1) var det sista dagen för leverantörerna inom det statliga ramavtalet att lämna in sina anbud. Själv satt jag i möten hela dagen om just det fortsatta webbarbetet, så jag kunde bara följa via mailen som droppade in på telefonen.

Vi har givetvis varit lite nervösa inför det här. Den lättaste tanken har varit, tänk om det kommer flera som är jättebra?

Men den största farhågan var såklart att ingen skulle svara. Vad skulle vi göra då? Eller om en svarade och vi inte alls var nöjda med det anbudet.

Men nu blev det inte så som tur var. Vi har fått in några riktigt bra anbud så det är snarare så att det kommer att vara jobbigt att välja. Efter att ha läst igenom anbuden lite snabbt så är jag tämligen säker på att vi kommer att bli nöjda med vilken vi än väljer. Det kommer såklart att behövas göra lite noggrannare granskningar när det gäller referenser och liknande.

Fortsättningen

Vad händer nu? Massor skulle jag vilja påstå. I måndags träffade jag Elisabeth på Kulturarvsenheten på förmiddagen och en stor del av personalen på Arkiv & bibliotek på eftermiddagen. Förra veckan träffade Christina och jag först Verkssekretariatet och sedan Lena och Henrik från UV. Jag har gått från samtliga möten med massor av inspiration och det känns så skönt att engagemanget är så stort i verksamheten.

Den 16 och 23 februari kommer vi att hålla workshops där vi ska försöka reda ut hur strukturen på webbplatsen ska vara uppbyggd. I det ingår det också att diskutera vilken typ av startsida vi ska ha, och hur ska ämnesindelningen se ut.

Om ett par veckor har vi beslutat om vilken leverantör vi ska ha, och i mars kommer de att sätta igång med själva utvecklingen. Då kommer vi (alla på myndigheten alltså) att behöva på allvar börja tanka ut (klippa och klistra) alla sidor ur den gamla webben för att sedan uppdatera och sortera in inför flytt till den nya.

Under april-maj kommer det att vara väldigt mycket jobb med att flytta in material på den nya webbplatsen.

Samtidigt som detta jobbet sker kommer vi att börja utbilda. Vi börjar med en liten kärna som sedan kommer att utbilda webbgruppen och sedan så många som möjligt. Med tanke på att verktyget (WordPress) är så pass lätt tekniskt sätt, kommer mycket fokus ligga på hur man jobbar med strukturen och även lite i hur man skriver för webb.

Några dokument

Här är några av de dokument vi har tagit fram. Webbkartorna är gjorda som en orientering för leverantörerna och är absolut inte fast eller kompletta.

Extern webbkarta

Intern webbkarta

Effektkartläggning Externa

Effektkarta interna

Enkät intranät

Enkät externa (Word)

Har ni några frågor är det bara att höra av sig till någon av oss. Monica Ivnäs, Christina Lingdén (intranätet) och Henrik Löwenhamn (externa).

Henrik Löwenhamn

 

OBS! Den här sidan kommer från en utvecklingsblogg vi satte upp inför bytet av CMS på Riksantikvarieämbetet. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *