Publicerat

Idag släpptes rapporten Internet och svenskarna 2012. Den är fylld med statistik om hur vi använder internet i Sverige. Jag har försökt sammanfatta och plocka ur några av de mest intressanta siffrorna som har påverkan på vårt webbarbete i framtiden.

Användning av internet

1995 var det 2% av svenskarna som använde internet. 2012 är den siffran 89%.

Det är en hög siffra, även internationellt sett, men man får inte glömma att det fortfarande är 1,2 miljoner svenskar som inte använder internet. Av de som inte använder nätet uppger ca 2/3 att de inte är intresserade av det.

I åldersgruppen 12-45 år är 90% dagliga användare av internet. 74% har tillgång till bärbar dator. 55% har internet i mobilen. För två år sedan hade bara 16% internet i mobilen.

En intressant siffra är att det bara är 0,5% som endast har tillgång till internet via mobil eller surfplatta.

Av internetanvändarna

62% använder epost dagligen. 64% besöker sociala nätverk någon gång. 66% lyssnar på musik någon gång (25% gör det dagligen).

Runt 80% av internetanvändarna handlar, bokar resar och betalar räkningar på internet någon gång.

Sociala nätverk

I åldersgruppen 13-25 år besöker 90% sociala nätverk någon gång.

En tredjedel av de som har Facebook-konto gör aldrig en statusuppdatering.

30% av de som har internet i mobilen checkar in, eller på annat sätt geotaggar, på sociala nätverk.

Barn och unga

1997 använde hälften av 15-åringarna internet. De senaste två åren är det hälften av treåringarna som använder internet någon gång. 40% av tvååringarna gör det.

Användandet av mobiler och surfplattor är utbrett bland barnen. Hälften av 9-10-åringarna har tillgång till internet i mobilen.

Mobilt

Av befolkningen som är över 12 år, använder 54% mobilt internet. I gruppen 12-35 år är siffran 83% (65% dagligen).

20% av befolkningen (+12) har tillgång till surfplatta. För två år sedan var det bara 2%. Intressant att jämföra med USA, där 25% av befolkningen har surfplatta.

Sammanfattning

Ökningen av tillgången till internet har mer eller mindre planat ut, men det mobila användandet har ökat kraftigt de senaste två åren.

Tiden som spenderas på nätet ligger däremot hyfsat still, utom i de yngre åldersgrupperna, där ökar den.

Läs gärna igenom hela rapporten, det finns mycket intressant att ta fasta på där.