Publicerat

Skärmklipp med MuseumNext:s logotyp och texten" We find and share the most exciting work happening in museums".

Det ryms mycket inom begreppet förmedling. Det går inte att separera teknik, pedagogik och praktik från varandra, och varje situation, plats och tillämpning har sina egna unika förutsättningar och begränsningar. En sak är dock gemensam, oavsett hur, var och i vilken yrkesroll man än arbetar med förmedling: Värdet av att dela sina egna och ta del av andras erfarenheter och exempel från verkligheten.

En plats där det finns möjlighet att ta del av exempel från hela världen på vad museer kan vara och erbjuda är de månatligen återkommande, tematiska digitala konferenserna MuseumNext. Formatet är enkelt och lättillgängligt, med 20 minuter långa presentationer, vanligen åtföljda av en livesänd frågestund. Exemplen kommer från hela världen, från verksamheter med olika storlekar, organisationsformer och inriktningar. Gemensamt för alla är viljan att dela och kommunicera. Genom livechatten möjliggörs kommunikation även mellan deltagarna. En konferensbiljett innebär också tillgång till de inspelade sändningarna.

Det är inte enbart de alltigenom lyckade projekten som delas, utan också erfarenheter av vad som kan hända när experimentell teknik och vision möter besökare och verklighet. Ett flertal exempel på detta lyftes till exempel fram på MuseumNext den 26 – 27:e mars i år, där temat var AI. En av presentationerna handlade om utställningen ”From Kalila wa Dimna to Jean de La Fontaine: Travelling Through Fables”, som pågick på Louvre Abu Dhabi under våren och sommaren 2024, och använde sig av en AI-baserad ”Fables Generator, exploring how technology can reimagine fables”.  Resultatet beskrevs som: “Fascinating, but we quickly realized that AI struggles to fully grasp the nuances of classic literature, especially when navigating the complexities of multiple languages and cultural contexts.”

Arbetet med den AI-baserade fabelgeneratorn kom också att aktualisera en rad praktiska och etiska problem, liksom den eviga frågan om ”how museums can create innovative and visitor-oriented experiences while safeguarding their scientific and educational mission.” Diskussionerna i livechatten bjöd på lika tänkvärda resonemang som själva presentationen, kring möjligheter och begränsningar med AI som redskap för förmedling. Själv har jag under de år jag följt MuseumNext knutit fler och användbarare kontakter än jag gjort på några fysiska konferenser. Det är alltid en högtidsstund att koppla upp sig mot en hel värld av tankar, kunskaper och erfarenheter, där geografiska avstånd saknar betydelse.

Hösten 2025 kommer att bjuda på MuseumNext med teman som Digitala samlingar (25 – 26:e september), Kreativa museer (25 – 23:e oktober), samt Museer och sociala medier (20 – 21:a november). Året 2025 avslutas den 17 – 18:e december med en MuseumNext Forecast, “dedicated to looking ahead to 2026 and beyond. This event will explore the trends, technologies, and global shifts that will define the museum landscape in the future.” Du kanske själv vill vara med och bidra? Det ligger ute ett Call for Papers nu, med deadline den 15:e september.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *