Publicerat

Den tecknade framsidan av boken Archaeology is a brand. En arkeolog står lutad mot en amfora med texten Archaology enjoy the past
Tecknad av Quentin Drew

…och det är ett varumärke med positiva associationer! Det hävdar i alla fall Cornelius Holtorf i en nyutkommen bok (Archaology is a brand! The meaning of archaeology in contemporary popular culture).

Cornelius var anställd på Riksantikvarieämbetet en tid när han arbetade med studien som presenteras i boken. Vi var många som tyckte att det verkade spännande och roligt och som tipsade honom om böcker och annat där arkeologer dök upp. Om jag minns rätt så bestod mitt eget bidrag av The ship who searched av McCaffrey/Lackey – en bok jag fortfarande gillar.

Studien har blivit en intressant och tankeväckande bok med roliga illustrationer av Quentin Drew. I boken går Cornelius bl.a. igenom olika media (filmer, böcker, tidningsartiklar, TV-spel, reklam) och hur arkeologi och arkeologer presenteras i dessa. Han tar upp fyra roller eller teman som går igen i medias bild av arkeologer: äventyraren; detektiven/forskaren; den som gör sensationella nya upptäckter samt den som tar hand om forna tiders lämningar och fynd. Cornelius påpekar att i inget av dessa fall är själva det arkeologiska resultatet det viktiga utan fokus ligger på processen, hur man hittar den sensationella nya kunskapen. ”men det är vägen, som är mödan värd.” (Karin Boye)

Svartvit bild på en arkeolog som står böjd och gräver med en murarslev. Stenblock och andra arkeologer i bakgrunden.
Nog är det väl Indy som gömmer sig i skogsdungen. (något beskuren)
Foto: Okänd. Riksantikvarieämbetet

På slutet av boken kommer han in på det här med varumärket. Han menar att det finns få discipliner som folk har så positiva associationer till som de har till arkeologi. Det finns en god grund att bygga på om vi vill. Men då ska vi inte ta avstånd från Lara Croft, Indiana Jones och de andra bara för att vi tycker att de ger en felaktig bild utan utnyttja dem när vi ska berätta våra historier.
Jag hade kul åt boken och får väl medge att jag har fallit i fällan och stundom muttrat och svurit över journalister som förvrängt det jag eller kollegor sagt. Men Indy är en hjälte och jag är väl knappast den ende som fått höra orden ”Åh, vad spännande!” (tätt följd av frågan: Har du hittat guld någon gång?) när jag berättat för en ny bekantskap att jag är arkeolog. Så Cornelius har nog rätt – Archaeology is a brand!

>> Malin Blomqvist är arkeolog och jobbar med fornminnesinformation.