Publicerat

to the internet av Wrote (CC by)
to the internet av Wrote (Creative Commons – Erkännande)

Är du nyfiken på hur Creative Commons fungerar? KTH Learning Lab har intervjuat Mathias Klang (projektledare för Creative Commons Sverige) och lagt ut det på Youtube, föredömligt. Filmerna är inriktat mot lärande/undervisning men mycket är generellt och kan appliceras t ex på ett museum. Med Creative Commons kan en institution på ett enkelt sätt visa vad användarna får göra med materialet de tillgängliggör och fungerar även globalt då licensmodellen är anpassat efter många länders (idag 52 53 st) lagstiftningar. Självklart är filmerna licensierade med Creative Commonslicensen Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika.

K-samsök stödjer användande av Creative Commons, det är dock upp till respektive institution att bestämma om de ska använda Creative Commons och samt vilken licens de ska använda. Mer om det i ett senare inlägg.

Kortversion. Vad lärare behöver veta om Creative Commons

1. Varför är Creative Commons så bra?
2a. Vad ska jag tänka på?
2b. Hur använder jag Creative Commons rätt?
3a. Hur många verk finns det med Creative Commons-licens?
3b. Vad betyder att något är fritt att använda?
3c. Hur kan jag själv använda Creative Commons?
3d. Varför ska jag ge bort det jag skapat till andra?
6a. Vad ska jag tänka på när jag väljer en Creative Commonslicens?
6b. Vad ska jag tänka på när jag använder ett Creative Commons-verk?
7. Påverkar öppenheten kreativiteten?
8. Likheter och skillnader mellan “copyleft“ och “Creative Commons“-licenser
9. Historien bakom Creative Commons – Hur började alltihop?
10. Är inte Copyright enbart ett I-landsproblem?

Via techrik (Mathias Klangs blogg)

>>Johan Carlström – projektledare, Riksantikvarieämbetet