Publicerat

Nu är arbetet med Riksantikvarieämbetets nya webbplatser i full gång och förväntningarna är höga. Ambitionen för oss som arbetar i projektet är naturligtvis också hög. Riksantikvarieämbetets nya webbar ska erbjuda större möjlighet till dialog och interaktion. De ska vara lättnavigerade och användarvänliga för både besökarna och administratörerna.

Delaktighet och användarvänlighet är framgångsfaktorer

Vi utvecklar Riksantikvarieämbetes interna och externa webbplatser med utgångspunkt från regeringsuppdraget och från strategi- och visionsarbetet med användarvänligheten i fokus. En framgångsfaktor för arbetet är delaktighet och engagemang från personal och övriga iblandade. Så en uppmaning till er är att ta tillfället i akt att kontinuerligt besöka detta forum för att reagera, diskutera och kommunicera. Här kan alla följa och delta i arbetet, vi kommer löpande att publicera projektplaner, listor på kontaktpersoner samt ställa frågor och bjuda in till diskussioner under resans gång – det är nu du har chansen att påverka nästa generations webbplatser.

Utgångspunkt för projektet

Myndighetens regeringsuppdrag innebär en fokusering på kunskapsuppbyggnad och det ska utföras genom överblick, utveckling, samverkan och kommunikation. Som alla andra statliga myndigheter arbetar också Riksantikvarieämbetet för demokrati, rättsäkerhet och effektivitet.

I Riksantikvarieämbetets strategi och vision 2011-2013 poängteras att myndighetens uppdrag handlar i allt högre grad om samarbete, samverkan och dialog. Myndighetens företagskultur sammanfattas vidare i värdeorden öppenhet, samverkan och professionalism. Därför ska myndighetens roll utvecklas inom följande områden:

  • Ha koll och veta
  • Synas och vara känd
  • Lyssna och agera

Kort och gott: Riksantikvarieämbetet kan kulturarv och det ska speglas i de nya webbplatserna.

Vänliga hälsningar
/Projektgruppen för CMS 2012

Monica Ivnäs, projektledare
Henrik Löwenhamn, delprojektledare extern webb
Christina Lingdén, delprojektledare intern webb

6 kommentarer

  1. Saknar ordet ”tillgänglig” i beskrivningen av projektet. Alltså sådan tillgänglighet som möjliggör för synskadade och personer med andra funktionshinder att läsa och kommunicera om innehållet på de nya webbplatserna. Jag har gått en kort kurs i ämnet och förstod att det är viktigt att tänka på den frågan redan vid uppbyggnaden av webbplatsernas struktur, inte bara senare när det gäller innehåll, rubriker, alt-texter och sådant. Men ”tillgängligheten” är kanske något som är självklart och redan nu finns med i tankarna.

  2. Ja, det får väl anses som en självklar grej (eftersom vi måste vara tillgängliga) och det är med i kravspecen.

    Däremot är det fortfarande svårt att lista ut enligt vilken standard men det löser vi med hjälp av leverantören, vilken det nu blir, och genom att se hur de bästa i klassen har gjort.

    /Henrik

  3. Själv har jag svårt att förstå kravet på att vår hemsida skall ligga hos en extern leverantör?
    Jag är väldigt nyfiken på vad det är för motivation bakom beslutet?

  4. Det har varit ett önskemål från IT-enheten och vi har inte ifrågasatt det. Jag tror att anledningarna är flera och har framför allt att göra med att inte vara beroende av server-status hos oss. Den externa sidan ska inte ligga nere när något är galet med uppkoppling eller server hos oss.

    Det finns säkert flera anledningar.

  5. För min del låter det jätteskönt att slippa CMS:en som ju inte är helt problemfri… (Det är många problem som ni aldrig har sett av). Så jag är nog den som är lättast att övertyga om att vi skall lägga ut systemet. Trots det tycker jag ändå en motivation är på sin plats. Inte sällan man tittar tillbaka på saker man själv har valt och beklagar sig över hur dumt det var. Men om man har skrivit ner motivationen, kan man i alla fall se varför man gjorde det och lära sig av misstaget (, så man känner igen det nästa gång man gör det :).

    Skälet att det inte ligger nere faller på att alla kan ha driftstörningar. Vill man skydda sig mot det så löser man det genom att göra upp med den som har hand om DNS:en att övervaka och vid behov ta över adressen för att presentera en info-sida (standardtjänst). Ingen skillnad om man kör lokalt eller outsorceat. Men det är i alla fall en motivation, bättre en dålig än ingen alls. :)

  6. Det finns säkert fler anledningar, som sagt. Dessutom är det som du säger, väldigt skönt om vi ska slippa rådda i sajten när den ligger nere. Inte så kul när den går ner på helgen till exempel och det kan ju vara vid tillfällen då vi faktiskt måste ha en fungerande sajt.

    En sorts nöd-sajt ska vi absolut titta på, för även stora hosting-leverantörer kan få problem vid mindre naturkatastrofer och liknande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *