Publicerat

 

bild från storytellingworkshop
För att öva fokus och att fatta sig kort så berättade vi berättelser som måste vara slut innan tändstickan brunnit ut. Foto: Kvalues

Under hösten hade jag förmånen att få utbilda mig till handledare i Digital storytelling, dels på Coleg Cambria i Wales och dels på Grimme Institut i Marl. Kursdeltagarna kom från Sverige, Bulgarien, Estland och Italien. När jag  fick frågan av DIK om jag ville delta var jag inte sen att tacka ja.  Jag arbetar till vardags med Riksantikvarieämbetets sajt för berättelser och minnen, www.platsr.se Där berättas det barndomsminnen, släkthistorier, berättelser om platser som betyder mycket för människor.

nyckelord

Storytellingens nyckelord. Foto: Kvalues

Det vi arbetade med under hösten var lite annorlunda –  curricular storytelling. Själva processen och hantverket är detsamma som i “vanlig“ digital storytelling, men fokus är på vad man arbetar med professionellt eller på sin fritid.  Allvarligt talat tänkte jag innan resan att det knappast kan vara lika utlämnande och personligt att göra en berättelse om sitt arbetsliv som att berätta om sin barndom eller återge släkthistorier. Jag hade verkligen fel! Under hösten lärde jag mig saker om mina egna drivkrafter som jag inte hade en aning om. Det var omtumlande och känslosamt på ett sätt som jag inte hade förväntat mig alls. Jag tänker med ödmjukhet på vad det innebär att träffa människor som är i en situation då de söker jobb, hur utlämnad man känner sig.

Möjligheterna i metoden curricular storytelling är fantastiska – man förvandlar sig själv från ett objekt (snälla anställ mig!) till ett subjekt (det här är mina drivkrafter!).  Möjligheterna generellt med digital storytelling är också fantastiska! En berättelse har en otrolig kraft, den skapar band mellan människor, förståelse och empati. En berättelse gör att kunskap fastnar bättre. Vi människor behöver berättelser för att fungera ihop med alla våra olika erfarenheter och förutsättningar.

Nu ska jag snart ta steget ut och prova att undervisa. Det ska bli otroligt spännande, både när fokus är curricular stories eller människors minnen och berättelser generellt.

Resultatet av första delmomentet på kursen, ett antal digitala berättelser, ligger här.

 

>>Sophie Jonasson arbetar med Platsr, K-samsök och Kringla på Riksantikvarieämbetet