Publicerat

Snatteri i butik
Vem ser om någon tar den här? Foto: Örebrokuriren CC BY

De senaste åren har vi sett rubriker i pressen om interna stölder på museer eller kulturarvsinstitutioner. Jag tänker att vi måste börja prata om detta. Vad har vi lärt oss och hur kan vi undvika att det sker igen?

Till att börja med måste vi tyvärr konstatera att det är svårt – för att inte säga omöjligt – att helt och hållet skydda sin organisation mot interna stölder. Däremot finns det sätt att förebygga och försvåra situationen för potentiella tjuvar. Ett första steg är att upprätta interna säkerhetsrutiner och policyer, något som även bör ta upp intern brottslighet. Detta finns redan på många museer och andra kulturarvsinstitutioner. Är de aktuella och  det  implementerat i verksamheten. Är de kända för alla som jobbar i museet och gäller de för alla?

Riksrevisionen rekommenderar rutiner

Hur kan organisationen skapa en gemensam säkerhetskultur så att samlingarna, en del av vårt gemensamma kulturarv, inte riskerar att hamna i privat ägo? Enligt Riksrevisionens rapport “Bevara samlingarna – säkerhetsarbete i de statliga centralmuseernas samlingsförvaltning“ från 2019 är det få centralmuseer som kontrollerar personer som ska jobba med samlingarna emot polisens belastningsregister, än färre gör en kreditupplysning. Några av institutionerna frågar den sökande om ett samlarintresse. Det sistnämnda har nämligen visat sig ligga bakom ett flertal uppmärksammade interna stölder. Hur långt är museerna villiga och ens lagligt tillåtna att kolla upp inför en anställning? Riksrevisionen rekommenderar att centralmuseerna ska arbeta mer med att skapa rutiner för att begränsa insiderproblematik. Vad skulle rutinerna kunna innebära? Och hur blir de omsatta i praktiken?

Att tänka på vid ensamarbete och inventeringar

Många svenska museer har få anställda och mycket arbete som ska utföras. Det är inte ovanligt med ensamarbete i museimagasinen, trots att detta underlättar för stölder och att spår kan raderas ut. Går ensamarbete att undvika idag med tanke på arbetsbördan? Begränsat tillträde till magasinen används på flera museer och det går att införa rutiner för att veta vem som har varit i magasinet och när. Kan arbetsgivaren logga inpasseringar och installera kameraövervakning av personalen? Kan det vara ett sätt att upptäcka interna stölder?

Inventeringar av samlingarna sker kontinuerligt på flera museer. Men hur lång tid kan det ta att upptäcka att föremål är borta? Eller delar av ett föremål?

Om föremål dyker upp på auktioner eller hos handlare, hur upptäcks detta och vilka åtgärder skall vidtas? Och kan det bevisas att det är museets föremål som är till salu? Här spelar en god dokumentation en väsentlig roll.

Vad gör vi vid misstankar?

Om jag då jobbar på ett museum och misstänker att någon av mina arbetskamrater stjäl från samlingarna, vad gör jag då? Vet alla anställda hur de ska och kan agera? Eller är det lättare att inte låtsas se vad som pågår, inte vara besvärlig… Vem kan jag vända mig till? Kanske är det inte till chefen jag bör gå, det kanske till och med är hen som jag misstänker?

Möt oss på museernas vårmöte 2019

Som ni märker är det fler frågor än svar. På museernas vårmöte kommer ett av delseminarierna den 11 april att ta upp problematiken med interna stölder. Medverkar gör Kungliga biblioteket, Polisen och Riksantikvarieämbetet, med medarbetare från Svensk museitjänst och Kulturvårdsavdelningen. Detta är ett av de sätt vi vill börja prata om frågan.

Bidra gärna med goda exempel

Vi vill vi gärna veta hur ni gör idag? Hur ser arbetet och rutinerna ut på svenska museer? Hur skapas en god säkerhetskultur, där alla vet vad som gäller? Där alla vill vara en del av att ta hand om och vårda föremålen för kommande generationer. Många av de lärdomar och dokument som finns om interna stölder är säkert sekretessbelagda och bör så vara, men vi tar gärna del av exempel på rutiner, implementering av säkerhetsrutiner och andra goda erfarenheter av att förebygga interna stölder. Kanske kan museer även använda erfarenheter från andra branscher?  Riksantikvarieämbetet är mycket intresserad av att ta del av erfarenheter, problem och frågeställningar för att gemensamt sprida lärdomarna och ge relevant stöd om hur man kan förebygga interna stölder.

Läs mer:

ICOM:s etiska regler

Riksrevisionens rapport ”Bevara samlingarna – säkerhetsarbetet i de statliga centralmuseernas samlingsförvaltning” (RiR 2019:5)

Museernas vårmöte i Östersund 9-11 april

Kulturarvsbrott, publikation från Brottsförebyggande rådet

 

2 kommentarer

  1. Viktiga frågor!
    Läs också KULT nr 1 från 2017, då vi gör en djupdykning i stöld- och säkerhetsfrågor på museer, inkl flera intervjuer!
    Hör med kansliet på Svenskt Kulturarv om det finns överex i tryckt form eller pdf.

  2. Tack för tipset Anja! Vore kul om fler kunde ta del av den. Finns det en länk till den?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *