Torsdagen den 9 december åkte jag och kollegorna i utställningsverkstaden upp till Stockholm för att tillsammans med medlemmar i nätverket FUM – Forum för Utställnings- och museiteknik besöka några olika utställningar.
Nätverket har efterfrågats och startats upp under pandemin och det här är den första resan vi gör tillsammans. Det finns en grupp i Teams med hittills 91 medlemmar, där man delar information, tips och erfarenheter som rör utställningsteknik. Om du vill vara med i nätverket kan du göra en intresseanmälan här.
VRAK – Museum of Wrecks
Efter att ha landat på Bromma åkte vi först ut till Djurgården och VRAK – Museum of Wrecks. Johanna Väpnargård, som är projektledare för utställningen VRAK, och Andreas Braula från Explogy, som designat utställningen, mötte upp oss och berättade om jobbet med utställningen och de utmaningar de stött på i och med pandemin. De har samarbetat med Bruns i Nederländerna och det har inte alltid gått att resa till exempel. Det var några tekniker från Bruns på plats som jobbade med utställningen när vi var där.
Interaktiviteten styrs med ett avancerat content management system
Utställningen är lite speciell på det sättet att föremålen, vraken, ligger kvar på havets botten och man använder digital teknik för att visa och berätta historierna om dem. Man har använt sig av ett content management system som heter Blocks från Pixilab som styr interaktiviteten i utställningen. Ett tips vi fick med oss är att börja titta på Blocks och vad man kan göra i ett tidigt skede av projektet.
Vi fick se en film som sträckte sig över två väggar och upp i taket i det första rummet vi kom in i. Väggarna bestod av ett genomskinligt tyg och bakom det fanns det även saker som lystes upp vid olika tillfällen. Det blev en väldigt bra upplevelse. I nästa rum visas vraket Resande man som man ser längs hela långväggen och även på mattan som täcker hela golvet. I glasmontrar som hänger ner från taket visas föremål från vraket som interaktiva 3D-modeller och filmer.
Säkerhetsuppgraderat rum
På våning två finns inlånade föremål från 6 olika institutioner, från stenålder till Estonia. De upplevde att det var svårt att hitta den röda tråden så man valde att ha dem i separerade rum. Då montrarna som tagits fram speciellt för utställningen inte är säkerhetsklassade så har man säkerhetsuppgraderat rummet i stället.
Rör vid föremålen för att starta interaktivitet
Vid vissa interaktiva moment behöver man röra vid föremålen och man har märkt ett visst motstånd hos besökare för att göra det. Man tror kanske att man inte får röra vid föremålen på ett museum. Nu har de satt upp små lappar med uppmaningar om att röra vid föremålen så att det blir tydligt att man får göra det.
Dyk ner under ytan med hjälp av VR
I utställningen finns också möjlighet att med VR-teknik dyka ner under vattenytan. Bra lösning med ett stativ så att man håller i VR-glasögonen och inte behöver ha dem på huvudet. Det finns möjlighet att sprita av dem så att de kan användas på ett säkert sätt nu under pandemin.
Tidsvalvet på Nordiska museet
Efter en kort promenad kom vi fram till Nordiska museet där vi efter lunch blev mottagna av Lena Bergqvist som visade oss runt i Tidsvalvet. Det är en utställning för barn från 8 år där man får uppleva hur det kunde ha sett ut om du levt i en annan tid. I ett uppdrag kan du bli en ”skaffare” som samlar på glömda historier och sparar dem i museet för all framtid. Ledtrådar gömmer sig i utställningen.
Man kan också lämna sin egen historia i Minnesmaskinen, så sparas den i museet för framtiden.
I utställningen finns bland annat ett levande bibliotek och en magisk garderob
Utställningen baseras på verkliga historiska händelser och berättelser från barn som levt på riktigt. Du kan besöka den magiska garderoben och när du provar kläder framför spegeln kan du se den som burit plagget. I det levande biblioteket kan du höra spökhistorier där saker i biblioteket vaknar till liv under berättelsen. Du kan också kika in i ett barnrum från 80-talet. För mig var det som att kastas tillbaka i tiden till mitt eget rum.
Priser och tv-serie
Tidsvalvet vann Årets utställning 2020 och har tilldelats utmärkelsen Årets guldgruva 2020.
TV-serien Jakten på den glömda historien bygger på material ur Nordiska museets samlingar och är producerad i samarbete med UR och Nordiska museet. Under tio avsnitt kan du följa tidsresenären Fabella som du också möter i Tidsvalvet.
Tekniska museet
Nästa stopp är Tekniska museet och utställningen Hyper Human.
Etiska dilemman
Utställningen tar upp de etiska dilemman som vi behöver ta ställning till i takt med utvecklingen av tekniken. Kan vi till exempel stoppa döden med hjälp av kryonik? Vi behöver fundera på hur vi vill att vår framtid ska se ut. Tekniken kan också göra det möjligt för fler att få ett bättre liv. Hyper Human samlar historia, nutid och framtid.
Formelement som bearbetats med AI-algoritmer
Vad händer i den kreativa processen när formelement bearbetas av AI-algoritmer? Artificiell intelligens har fått bearbeta designen till utställningen och designern Monica Förster har samarbetat med BAS Interesting Times Gang. När datorn får arbeta fritt förvandlas strama former till organiska, naturinspirerade strukturer.
Efter en lång dag med många intryck sågs några av oss för middag för att prata vidare och utbyta erfarenheter.