Publicerat

 

Till slut var det dags – för första gången i både Glimmingehus 523-åriga historia och Riksantikvarieämbetets 392-åriga historia, för en byggtävling i Minecraft. 2022 blev ännu ett år när det inte var möjligt att hålla sportlovsaktiviteter på plats vid Glimmingehus. Därför blev det i stället möjligt att satsa fullt ut på ett digitalt evenemang: Build Battle Glimmingehus, som helt och hållet utspelade sig online i Minecraft och på Discord under tre intensiva dagar.

Se en film med samtliga tävlingsbidrag HÄR.

Målet för tävlingen var att bygga upp det medeltida Glimmingehus i dess medeltida omgivning.

Förutom själva Glimmingehus, skulle deltagarna också bygga:

  • Vallby medeltida kyrka
  • Minst en medeltida bondgård (gärna en hel by)
  • En kvarn (eller flera)
  • En hamn med omgivningar
  • Minst en kogg i hamnen
  • Gärna också fler byggnader och platser!

 

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 

Tävlingen var öppen både för enskilda deltagare och lag. På grund av begränsningen på 10 +1 spelare i Minecrafts egna hyrservrar (”Realms”) satte Riksantikvarieämbetet upp en egen Windowsserver för ändamålet.

Eftersom tävlingen skulle vara tillgänglig för så många som möjligt; oavsett om de deltog via dator, spelkonsol, telefon eller platta, valde vi att använda Windows 10/Bedrock Edition, och inte Java Edition av Minecraft där det inte finns stöd för plattformsöverskridande spel.

Den fasta punkten för kommunikation med tävlingsdeltagarna blev Discord – där vi också kunde lägga ut bilder, fakta och inspirationsmaterial kring Glimmingehus och det medeltida Skåne.

Det blev också många diskussioner med deltagarna inne i Minecraft under tävlingens gång, kring liv och byggnadskonst på medeltiden:

 

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 

Varje deltagare fick en egen tom och platt ruta att utgå ifrån, där de fritt kunde tolka både landskap och byggnader. Även om Minecraft går att spela ensam, så är det någonting man helst gör tillsammans. Bland de 11 deltagare som fullföljde tävlingen, fanns flera familjelag där barn och vuxna gjorde gemensamma byggen. Och det gick snabbt, från det att vi släppte in spelarna på planen, tills dess att det började hända saker i rutorna.

 

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 

I bedömningen av vinnare tog vi hänsyn till både historisk autenticitet och fantasi – och i samtliga byggen fanns det imponerande exempel på bäggedera. Tack vare sin flexibilitet, och sitt enkla format möjliggör Minecraft ett lekfullt byggande av fakta och fantasi som inte fått samma fria spelrum i ett mera fotorealistiskt format.

 

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY
Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 

De pedagogiska ambitionerna med tävlingen; att deltagarna genom byggandet skulle lära sig mera om Glimmingehus och dess medeltida omgivningar kom också att infrias. Vilket flera deltagare också själva meddelade, när de tre vinnarna slutligen tog plats på prispallen.

 

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 

Det enkla, sammanfattande råd jag har till alla museer som själva vill hålla en Minecrafttävling är: Gör det! Man behöver inte som arrangör själv vara expert och erfaren inom själva spelet. Alltid finns det någon någonstans i personalen som har egna erfarenheter av Minecraft, och kan ge stöd i riggandet av tekniken. Förse deltagarna med det som museet är bäst på – fakta i ord och bild; sedan sköter deltagarna resten själva.

 

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 


VINNARE

Första pris går till Lag Apelbom, i ruta 22

Motivering: Här finns en hamn som får en att tro att det medeltida Visby åkt in i spelvärlden, och ett Glimmingehus med en detaljnivå (inklusive ett fungerande privet) som överträffar alla andra tävlandes. Ett överlag extraordinärt bygge, som sticker ut i såväl kvalitet som kvantitet, över hela den väldisponerade tävlingsrutan.

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

Vi ställde några frågor till det vinnande laget:

  • Hur känns det att ha vunnit Riksantikvarieämbetets första Minecrafttävling?

Rolig. Tummen upp. Ja, det stämmer, det var stora ögon när beskedet kom. De sysslar ganska lite med typ sporter etc, så det är inte vardag att tävla, om du förstår (förutom spel och gaming vid dator, PS4:a och plattor).

 

  • Vad var roligast under tävlingen?

ATT BYGGA. Dök det upp spontant. Men också att det var ett konkret och avgränsat uppdrag, uppskattades. Inte bara ”Bygg något coolt” utan just ”här skall finnas en kvarn, en kogg, minst en gård” etc; det gjorde själva processen så mycket tydligare i deras värld; man visste liksom när man var klar och hade gjort ”rätt”. Båtarna respektive klostret nämndes av två av dem som enskilda objekt att nämna. Men, åter, helheten och uppdraget.

 

  • Kände ni att ni hade vinstchans?

Jag frågade dem, och de hade ingen sådan feeling alls. Nå, vi hade ju oerhört lite koll på de andra; vet att vi på väg ut till rutan kunde se ett fett båtbygge på avstånd, och då reagerade de med ”Oj, så stort ..??”. Så, nej, de kände inget sådant. De fick ju lite positivt beröm från tävlingsledarna under bygget, och det gladde dem mycket. Från min sida (jag är ju trots allt icke-spelande men likväl deltagare i teamet) så vet jag att jag satt och såg när äldste deltagaren fixade inredningen på Glimmingehus, och vi tänkte ”Shit .. det här hinner vi inte göra så noga” .. men när vi fick chansen att se våra medtävlare och att de nästan inte alls hade arbetat med detaljerna som vårt fick, då kände jag själv ”ooj .. vi kan ju faktiskt vinna ..??”. Men inte förr.  Sönerna hade dock känslan av att de var stolta och nöjda, och KANSKE kunde ha chans.

 

  • Hur länge har ni spelat Minecraft?

Vi satt och försökte komma på när första spelet kom in i huset. Fick ingen full koll, men någonstans när 10-åringen var 4 (trodde han själv) så kom ett gammalt PS3 hem, och då för att börja med Minecraft. Så, sex år? Och det har byggts både pansarvagnar och båtar, amerikanska villastäder, födelsedagshälsningar och LITE borgar (mest när jag varit med). Har gått upp och ner i om det varit huvudspelet, men det har aldrig varit borta helt. Och det har följts ett antal YouTubers som bygger.

 

  • Har ni deltagit i någon Minecrafttävling förut?

Nix. Inget alls.

Och, skall vi tillägga; det dök upp planer på att bygga mer i samma anda. En vän till familjen, som är spel-/bygg-glad, undrade om de inte skulle slå sig samman o göra en rekonstruktion med realistisk geografi på 1300-talsborgen i Falkenberg .. så det kan bli en fortsättning. Det var helt enkelt en väldigt rolig tävling ni ställde till med, som kanske får mer liv vid sidan av. :)

 


Andra pris går till spelaren oORiiOo (Lovisa Gibson), i ruta 12

Motivering: Med ett fantastiskt öga för detaljer har den tävlande skapat ett otroligt vackert och naturtroget bondelandskap. Genom ett minimalistisk tillvägagångsätt har varje enskilt element i rutan; byggnader, fält och miljöer, fått stort utrymme att tala för sig själva, och återspegla den diversifiering av sysslor som fanns i det medeltida landskap som omgav Glimmingehus. Kyrkan är dessutom en välproportionerad och realistisk tolkning av en medeltida kyrka, med stor känsla för detaljer i både interiör och exteriör.

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 


Tredje pris går till lag Silvercraft, i ruta 26

Mer än något annat lag eller enskild deltagare, har detta lag lyckats tolka och återskapa medeltidens folktro och myter. Med både historiska referenser och kreativitet har lag Silvercraft befolkat sin ruta med ett myller av liv och oväntade detaljer. Det är som att stiga rakt in i en värld målad av Albertus Pictor, där man lika gärna kan möta ett sjömonster eller ett troll som en bonde eller en bödel. Att bedöma den här rutan har varit ett stort nöje, och den har spridit en glädje som ingen annan.

Skärmdump, Viktor Lindbäck, CC BY

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *