Publicerat


Sökresultat i Kringla visad på kartan.

Nu gör vi en marknadsföringsinsats för att sprida vetskapen om Kringla existens. Detta kommer att göras via:

  • pressmeddelande
  • denna blogg
  • vår externa webbplats
  • diskussionsforum
  • gamla hederliga e-postlistor
  • Facebook, Twitter mm.
  • Fler förslag?

Inför utvecklingen av Kringla gjorde vi medvetet inga användarundersökningar, vi gjorde istället en omvärldskoll av hur andra har utvecklat sina söktjänster (bl a Europena, Victoria & Albert Museum och Brooklyn Museum) och utvecklade utifrån detta grundläggande sökfunktionalitet.

Tanken är nu att vi ska låta användarna testa Kringla och komma med feedback, detta kommer att göras genom  användartester men även via ett forum. Det går även att skicka e-post till kringla (at) raa.se men jag tycker att det blir intressantare om det görs öppet. Detta kommer sedan att ligga till grund för en utvecklingsomgång som är planerad till hösten.

Observera att Kringla ligger på två domännamn, Kringla.nu och Kringla.info. Själva sökapplikationen ligger på.nu och all kringinfo/sökhjälp/nyheter/mm ligger i en wordpressinstallation under kringla.info men integreras genom utseendet. Anledningen var att vi behövde ett enkelt sätt att uppdatera kringinfon. Detta var en nödlösning och tanken är att kunna slå ihop dem på sikt. Testa på och kom gärna med feedback!

>>Johan Carlström är projektledare för utvecklingen av Kringla

5 kommentarer

  1. Jag tycker att Kringla är ett bra initiativ. Det tog dock ett ta innan jag förstod hur jag skulle använda sökfunktionen. Att jag först skriver in mitt sökord, och sedan kan filtrera sökningen, gick inte upp för mig från början. Jag trodde jag skulle välja filtreringen först, och sedan göra sökningen.

  2. Tack! :) Intressant observation, har du några tankar kring hur fritextsökningen kan göras tydligare?

  3. Jag tycker att det fungerar bra med fritextsökningen och upptäckte snabbt hur filtreringen fungerar. Jag tycker inte att filtreringen ska vara det man väljer först. Då riskerar man att intressanta sökresultat utesluts. Det viktiga (och roliga!) med en söktjänst som innehåller många typer av material är den möjlighet den ger till nya upptäckter och nya sammanhang.

  4. ”Tillbaka-knappen” – tillbaka till träfflistan – blir sannolikt tydligare med en text eller en hjälptext som syns när man pekar på knappen.

  5. @Barbro: Jag håller med om att den är otydlig. Det kanske t o m räcker med endast en textlänk. Lägger till listan. :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *