South by South West, eller SXSW, är en gigantisk konferens och festival som varje år arrangeras i Austin, Texas. Den består av tre delar: Interactive, Film och Music. SXSW gick av stapeln 6-15 mars i år och jag hade förmånen att få åka med Riksutställningar på en så kallad armkroksresa. Vi besökte den del som heter Interactive (6-11 mars) och som handlar om webb, tech, data (både stor och öppen) och mycket annat. I Riksutställningars nyhetsbrev finns det en artikel från mig som på djupet går igenom mina spaningar om hur man som organisation, museum eller annan, kan jobba utanför det fysiska rummet med hjälp av digitala kanaler.
Här en liten rapport om några av de seminarium, föredrag, debatter och paneler som jag lyssnade på och som inte fick plats i artikeln. Många av programpunkterna illustrerades dessutom i realtid.
A New Digital Age
Hela konferensens inleddes vid lunchtid på torsdagen den 6 mars och jag valde att lyssna på Googles Eric Schmidt (styrelseordförande) och Jared Cohen (chef för Google Ideas) som i ett samtal med journalisten Stephen Levy pratade om den nya digitala tidsåldern. De har besökt nästan 40 länder, de flesta var diktaturer, för att ta reda på hur digitaliseringen påverkar medborgarna. Bland annat besökte de Nordkorea och de har skrivit en bok om dessa resor.
Det var inte lätt att plocka ut fem punkter från detta en timme långa samtal, men det var ett uppvaknande för mig och jag känner att jag vill aktivera mig i kampen mot NSA och mot de myndigheter och diktaturer som jobbar med att stänga ner det fria internet.
- Diktaturer stänger inte ner internet, de infiltrerar det.
- I västvärlden är vi oroliga för att det vi postar kan förhindra anställning när vi blir vuxna. I Riyad kan det betyda döden.
- I Syrien blir du skjuten om någon postat något regimkritiskt i ditt flöde.
- Du måste kämpa för din frihet, även mot NSA.
- Vi har ett uppdrag att se till att alla får det fria internet som vi har idag.
Media and the personal brand
Ett samtal mellan sportjournalisten Bill Simmons, som driver sajten Grantland.com, och datajournalisten Nate Silver, som den 17 mars lanserade sajten FiveThirtyEight.com. Båda webbplatserna ägs av ESPN, ett av USAs största TV-bolag som uteslutande sänder sport. De samtalade mycket om det här att de är personliga varumärken, som man sedan bygger journalistiska webbplatser kring och de kom ofta in på att de traditionella medierna inte riktigt hänger med. Nate Silver var tidigare anställd på New York Times och blev känd när han under senaste presidentvalet i USA tippade rätt valutgång på samtliga 50 stater.
- Det är varumärket, i det här fallet journalisten, som drar besökare till sajten. Men det är innehållet som får dom att stanna kvar.
- ESPN litar på att de personliga varumärkena kan stå för sig själva och behöver inte klistra sitt eget varumärke över allt. Något som tidningarna inte vågar, de vill gärna ha allt under samma varumärke.
- Ett personligt varumärke går inte att tänja hur långt som helst. Jämför med stjärnkockar och deras restaurangkedjor. För varje ny restaurang de öppnar blir varumärket mer och mer urvattnat.
- Lita på medarbetaren och låt de utveckla sina roller med tiden, istället för att sätta in dom i fack som inte kan förändras.
- Vissa idéer måste få ta tid. Marineras och stötas och blötas. Vissa slänger man, andra blir fantastiska.
Bonus: När man startar en podcast är kemin mellan deltagarna det allra viktigaste. Annars blir det som en dålig dejt där man vill rymma genom fönstret efter 15 minuter.
Snowden 2.0: A Field Report from the NSA Archives
Cory Doctorow, som driver webbplatsen Boing Boing samtalade med före detta Washington Post-journalisten Barton Gellman om NSA, Edward Snowden och vad som händer nu efter alla avslöjanden. Gellman är en av de tre journalister som Edward Snowden har släppt material till och den enda som har intervjuat Snowden på plats i Moskva. Samtalet handlade mycket om hur enormt stor övervakningen har varit, inte bara från NSA, utan även från andra länder.
Det finns så mycket mer att skriva om det här, och den här sessionen var som en introduktion till det samtal över Google Hangout som fördes med Edward Snowden efteråt. Ett samtal som finns väl dokumenterat och som gjorde starka avtryck i USA, och i resten av världen. De var väldigt måna om att berätta att Snowden har funderat länge och väl på vad, och hur han skulle släppa den här informationen. Han vill inte att enskilda människor ska komma till skada och han vill att det han släpper faktiskt ska göra ett ordentligt avtryck, så att det inte sopas under mattan.
- Så länge vi inte bryr oss om den personliga säkerheten och integriteten på nätet kommer företagen inte att bygga tjänster för det. Vi måste kräva säkerhet!
- Metadata är svårt att kryptera och säger så mycket mer än den faktiska datan!
- Det måste vara så enkelt att din chef kan klara av det.
- När allt blir uppkopplat, våra kroppar, bilar hus med mera, hur skyddar vi oss då? Speciellt när myndigheterna jobbar för att det ska bli svårare att skydda sig mot övervakning.
- Det borde inte heta whistle blower, det borde heta light bringer.
- Kryptering saktar ner övervakningen ordentligt, men de personer som de verkligen vill komma åt, tar de på annat sätt. De behöver inte knäcka krypteringen för det.
Resten
Mycket handlade också om wearables och hur det kommer att påverka oss i framtiden. Men ingen hade några svar eller konkreta produkter som revolutionerar världen, även om det var mycket hälsofokus. Austin var dessutom en fantastisk värdstad med fritt Wi-Fi överallt. Och fantastisk mat.
Men ska jag sammanfatta stämningen i en enda mening: Internet som vi känner det finns inte längre.
Det finns säkert anledning att återkomma med mer tankar och rapporter från SXSW.
Ett svar